Csípő

CSÍPŐÍZÜLET

HOGY MŰKÖDIK A CSÍPŐIZÜLET?

A csípőízület korlátozott mozgékonyságú gömbcsukló, úgynevezett gömbízület. A test minden ízületét tekintve, a váll után a második legnagyobb mozgástartományú ízület. A medence és a combcsont találkozik benne. A combcsont feje (combcsontfej) a medence acetabulumában ül. Mivel az acetabularis vapa nem zárja le teljesen a combcsont fejét, nagy a mozgástartomány a különböző irányokban: nevezetesen hajlításkor és nyújtáskor, terpesztéskor, a láb kifelé és befelé fordításakor. A mozgás általában ezeknek a különféle irányoknak a kombinációja, például amikor felállunk egy székről.
csípő
Bővebben

A CSÍPŐIZÜLET KOPÁSA (Coxarthrosis)

Gömbízületként a csípőízület nagy mozgásszabadságot kínál. Az ízületi felületeket porcos csúszóréteg borítja, amely ütéscsillapítóként működik. Az ízület az ízületi tok segítségével válik stabillá és ezen keresztül jut tápanyagokhoz. A synoviális folyadék is itt termelődik.
A csípőízületi kopás a népesség mintegy öt százalékát érinti – jelei minden második 60 évesnél jelentkeznek. Gyakori oka lehet a későn felismert vagy rosszul korrigált csecsemőkori csípő deformitások.

Mit érez a Páciens?
A típusos csípőízületi fájdalom kb. öt-hat percig tart reggel felkelés után. Egy későbbi stádiumban a fájdalom napközben is megmarad különösen az ágyék területén és a combban, éjszaka és nyugalmi állapotban is.
Megtévesztő lehet a csípőízületi gyulladás szempontjából, hogy a fájdalom nagyon különböző formában jelentkezhet:

• sugározhat az ágyék területére
  • a combban és / vagy az egészséges térdízületben
  • a fenékben – mint az isiász panaszoknál
  • terhelési fájdalomként
  • a kopás egyértelmű jele az indulási fájdalom, mely mozgásra csökken.

Konzervatív kezelés
Az orvostudományban a “konzervatív” (latinul a “megőrzéshez”) a kezelés minden olyan formáját jelenti, amely nem jár műtéttel.

Gyulladáscsökkentő gyógyszerek (NSAID):

– kortizon
A kortizonpreparátumok erős gyulladásgátló hatású gyógyszerek. Ezek az anyagok csökkentik a test természetes reakcióját a gyulladásos stimulusra – például az ízület krónikus irritációjára, amelyet az arthrosis okoz.- hyaluronsavA hyaluronsav egy glikozaminoglikán, amely a kötőszövet nagyon fontos alkotóeleme, és szerepet játszik a sejtek proliferációjában, a sejtek vándorlásában és a daganat fejlődésében.
– glükózamin
Még a normál mozgás is elkoptatja az ízületi porcot – ezt pótolni kell. A test önmagában azonban nem képes elegendő porcot előállítani az arthrosis kompenzálására. Ezért a tabletta formájában szükséges tápanyagokat kívülről kell beszerezni. Ezen anyagok egyike a glükozamin, amely stimulálja a porcsejteket, hogy megnövekedett bázikus anyagot képezzenek, és biztosítja, hogy a porctömeg nedves és rugalmas maradjon.
– kondroitin-szulfát
A glukózaminhoz és a hyaluronsavhoz hasonlóan a kondroitin-szulfát a porc fontos alkotóeleme is. Ez adja a porc szerkezetét, és felelős a víz megkötéséért és a tápanyagok átjutásáért.

Fizioterápiás alkalmazások

• enyhíthetik a fájdalmat
  • segítik a vérkeringést
  • gyulladascsökkentő hatásúak
  • tehermentesítést segítik

Műtéti eljárás
A műtét indokolt, ha a porckopás olyan előrehaladott, hogy a konzervatív terápia már nem elegendő a fájdalom csökkentésére illetve a mozgástartomány növelésére.
Egy csípőprotézis helyettesíti mind az ízületi vápát és a combcsont fejét.
Az implantátum összetétele: titán, kerámia és polietilén.
Műtét időtartama: 60-90 perces műtét
Műtét után: a műtött csípőízület közvetlenül a műtét után teljes testsúlyon terhelhető. A járásképesség javítása érdekében a műtét után rendszeres fizioterápiát végzünk.
A csípőprotézis beültetése  lehetőséget nyújt az aktív élethez való visszatérésre. Néhány hónap múlva a páciens visszanyeri az egészséges csípőnek megfelelő mozgástartományt. A sport is megengedett.